X
تبلیغات
تجربه های آموزشی - تدریس مکعب مربع و مکعب مستطیل

مکعب مربع و مکعب مستطیل

nایجاد انگیزه
nبرای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان دو جعبه که یکی به شکل مستطیل و یکی به شکل مربع درست کرده و تزئین نموده‌ایم، سر کلاس می‌بریم و روی میز کلاس قرار می‌دهیم. (جعبه تزئین شده)
nوقتی دانش‌آموزان از علت آوردن این جعبه‌ها و کارایی آنها سوال کردند، ما نیز با سوال سعی می‌کنیم کنجکاوی آنها را بیشتر تحریک کنیم.
nمعلمدانش‌آموزخوب، به نظر شما این جعبه‌ها به چه دردی می‌خورند؟خانم، ما می‌توانیم برای دادن کادو از این جعبه‌ها استفاده کنیم.خوب، دوست دارید طرز درست کردن این جعبه‌ها را یاد بگیرید؟بله خانم!
nدر این مرحله مکعب مستطیل یا مربع باز که قبلاً آماده کرده و هر قسمت آن را با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرده‌ایم با چسب به تخته کلاس می‌زنیم. نارنجی آبی سبز زرد قرمز صورتی

Image and video hosting by TinyPic

 

nدانش‌آموزان: خانم این چیه زدید به تخته سیاه؟

nمعلم: برای درست کردن این جعبه‌های زیبا ما نیاز به این شکل داریم. خوب شما در این شکل چی می‌بینید؟
nدانش‌آموزان: مربع‌هایی که دارای رنگ‌های مختلف هستند.
nمعلم: چند مربع می‌بینید؟
nدانش‌آموزان: 6 مربع.
nمعلم: خوب، به طرز قرار گرفتن آنها خوب نگاه کنید و با استفاده از قیچی، کاغذ و مقوایی که همراه این شکل را درست کنید.
 
nبعد از درست کردن این شکل‌ها می‌گویم:
nمعلم: بچه‌ها این شکل‌هایی که درست کردید، مکعب مربع نام دارد. خوب مکعب‌هایی که درست کرده‌اید چند سطح دارد؟
nدانش‌آموزان: 6 سطح.
nمعلم: می‌توانید چند وسیله‌ي دیگر نام ببرید که شکل مکعب مربع یا مکعب مستطیل را داشته باشند؟
nدانش‌آموزان: بله خانم، قوطی کبریت، جعبه دستمال کاغذی و ...
nبعد دانش‌آموزان را گروه‌بندی کرده و از آنها می‌خواهیم گروهی مکعب مستطیل درست کنند. (در طرح و شکل دلخواه)
nگروهی مکعب مربع باز رسم کنند.
nگروهی مکعب مستطیل باز رسم کنند و سر کلاس بیاورند.
nگروهی هم از انواع وسیله‌هایی که به شکل مکعب مربع و مکعب مستطیل هستند یک نمونه سر کلاس بیاورند.
پاره‌خط
 
 
nایجاد انگیزه
nبرای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان مقداری نخ کاموایی در دو رنگ مختلف به کلاس می‌بریم. مقداری از کاموا با رنگ قرمز در وسط و در دو طرف آن مقداری کاموای سبز رنگ با گره زدن اضافه می‌کنیم. سبزسبزقرمز

Image and video hosting by TinyPic

nآن را به صورت راست و صاف به تخته می‌زنیم. همین امر باعث کنجکاوی دانش‌آموزان می‌شود و از ما سوالاتی در مورد آن نخ‌ها می‌پرسند. ما نیز سعی می‌کنیم با دادن پاسخ‌های درست و یا با مطرح کردن سوالاتی کنجکاوی دانش‌آموزان را بیشتر تحریک کنیم.
 
nخوب بچه‌ها، شما سال پیش در مورد انواع خط‌ها مطالبی یاد گرفته‌اید و جلسه پیش هم در مورد انواع خط‌ها یادآوری و تمرین داشتیم. امروز می‌خوهیم با یک خط دیگر آشنا شویم.
nخطی که می‌خواهیم با نا و طرز رسم آن آشنا شویم، پاره خط است. پاره خط قسمتی از خط راست است که دو سر آن بسته باشد. به این نخ‌ها نگاه کنید. این نخ قرمز که هر دو طرف آن گره خورده و کاملاً راست و صاف به تخته زده‌ایم، پاره‌خط است. بعد چند پاره‌خط پای تخته در جهت‌های مختلف می‌کشیم. و تاکید می‌کنیم که باید خط‌ها راست کشیده شود و دو طرف آن هم بسته باشد.
nدر این مرحله از چند دانش‌آموز می‌خواهیم که به نوبت پای تخته بیایند و پاره‌خط رسم کنند.
nدر مرحله‌ی بعدی یک گروه (سه نفر) را پای تخته می‌خوانیم و نخ کاموا را به دست آنها می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم شکلی را با استفاده از نخ درست کنند که برای مثال 3 پاره خط داشته باشد.
nتذکر لازم: نخ باید کاملاً به حالت کشیده و صاف باشد و محل تقاطع یک خط با خط بعدی گره خورده باشد.

نوشته شده توسط علی رئوفی  | لینک ثابت |